
Návrh ŠTATÚTU OBCE VOJKOVCE
ŠTATÚT obce V O J K O V C E
Obecné zastupiteľstvo obce Vojkovce v zmysle ustanovenia § 11 ods. 4 písm. k) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov s c h v a ľ u j e
š t a t ú t o b c e V o j k o v c e
(ďalej len „štatút“), ktorý ako vnútorný predpis obce podrobnejšie upravuje vymedzenie samosprávy, postavenie a právomoc orgánov obce a ich vzťahy, podiel občanov na rozvoji a zveľaďovaní obce, prístup k informáciám.
Prvá časť
Postavenie obce
Čl. 1
Základné ustanovenia
1) Obec je samostatný územný samosprávy a správny celok Slovenskej republiky; združuje osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt. Obec je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších právnych predpisov a zásad o hospodárení s majetkom obce samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami.
2) Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Rozsah výkonu samosprávnej pôsobnosti obce je upravený v ustanovení § 4 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
Čl. 2
Symboly obce
1) Obec má svoje vlastné symboly, ktoré orgány obce používajú pri výkone samosprávy.
2) Symboly obce sú erb obce a vlajka obce a pečať obce.
Čl. 3
Územie obce
1) Územie obce je územný celok, ktorý tvorí jedno katastrálne územie.
2) Územie obce predstavuje výmeru 829 ha.
Druhá časť
Orgány obce
Čl. 4
Základné ustanovenia
1) Orgánmi obce sú: a) obecné zastupiteľstvo,
b) starosta.
2) Obecné zastupiteľstvo zriaďuje výkonné, kontrolné a poradné orgány
a) komisie, ako svoje stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány
- komisiu ekonomickú
- komisiu verejného poriadku a životného prostredia
- komisiu rozvoja obce a územného plánovania
- komisiu kultúry, vzdelávania a športu,
b) podľa potreby môže zriadiť a zrušiť ďalšie svoje orgány, ak tak ustanovuje osobitný zákon.
Čl. 5
Obecné zastupiteľstvo
1) Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce na štyri roky.
2) Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradená pôsobnosť uvedená v ustanovení § 11 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
3) Postavenie a pôsobnosť obecného zastupiteľstva upravujú ustanovenia § 11, § 11a, §11b a § 12 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
4) Pravidlá rokovania obecného zastupiteľstva, najmä jeho prípravu rokovania, spôsob uznášania sa a voľby orgánov upravuje rokovací poriadok obecného zastupiteľstva. Na prijatie rokovacieho poriadku obecného zastupiteľstva je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny prítomných poslancov.
5) Obecné zastupiteľstvo si vyhradzuje
a) schvaľovať organizovanie obecných zbierok,
b) určovať názov obce,
c) zriaďovať sociálne, zdravotné, kultúrne, školské a predškolské zariadenia, zriaďovať
obchodné spoločnosti,
d) rozhodovať o zlúčení, rozdelení a zrušení obce,
e) rozhodovať o zmene hraníc katastrálneho územia obce,
f) schvaľovať zmluvy o zriadení združenia obcí,
g) schvaľovať členstvo obce v medzinárodnom združení územných celkov alebo územných
orgánov.
Čl. 6
Starosta obce
1) Predstaviteľom obce a najvyšším výkonným orgánom obce je starosta. Funkcia starostu je verejná funkcia. Starosta zastupuje obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám.
2) Postavenie a kompetencie starostu upravujú ustanovenia § 13 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
3) Starosta obce rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
Čl. 7
Zastupovanie starostu
1) Starostu zastupuje zástupca starostu, ktorého spravidla na celé funkčné obdobie poverí zastupovaním starosta do 60 dní od zloženia sľubu starostu; ak tak neurobí, zástupcu starostu zvolí obecné zastupiteľstvo. Zástupca starostu môže byť len poslanec.
2) Zástupca starostu zastupuje starostu v rozsahu určenom starostom v písomnom poverení.
Čl. 8
Postavenie a úlohy komisie verejného poriadku a životného prostredia
1) Komisia ochrany verejného poriadku a životného prostredia je stálym, poradným, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
2) Úlohy komisie ochrany verejného poriadku a životného prostredia
a) zabezpečuje a kontroluje ochranu verejného poriadku
- na verejných priestranstvách,
- vo verejných miestnostiach,
- na športových a kultúrnych podujatiach,
- na výstavách a obecných slávnostiach,
- pri ochrane štátnych a obecných symboloch,
b) podáva podnety obecnému zastupiteľstvu na vydanie všeobecne záväzného nariadenia, pokiaľ má dopad na ochranu verejného poriadku,
c) podáva námety, návrhy, stanoviská a názory ku všetkým materiálom, ktoré sa predkladajú na rokovanie obecnému zastupiteľstvu, či pri nich sú alebo nie sú rešpektované aspekty verejného poriadku,
d) podáva podnety obecnému zastupiteľstvu na vydanie všeobecne záväzného nariadenia, pokiaľ má dopad na ochranu životného prostredia,
e) zabezpečuje a kontroluje stav životného prostredia na území obce (zákon o ochrane prírody a krajiny, zákon o vodách, zákon o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách, zákon o ochrane ovzdušia, zákon o odpadoch, zákon o ochrane pred povodňami),
f) pri zabezpečovaní verejného poriadku spolupracuje s príslušným Obvodným oddelením policajného zboru Slovenskej republiky.
Čl. 9
Postavenie a úlohy komisie rozvoja obce a územného plánovania
1) Komisia rozvoja obce je stálym, poradným, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
2) Úlohy komisie rozvoja obce
a) kontroluje dodržiavanie ustanovení stavebného zákona (povoľovanie stavieb, zmien
stavieb a udržiavacích prác, povolenie terénnych úprav, prác a zariadení),
b) podáva stavebnému úradu podnety na prejednávanie priestupkov a ukladanie pokút,
c) podáva podnety obecnému zastupiteľstvu na vydanie všeobecne záväzného nariadenia,
d) podáva námety, návrhy, stanoviská a názory ku všetkým materiálom, ktoré sa predkladajú na rokovanie obecnému zastupiteľstvu, či pri nich sú alebo nie sú rešpektované aspekty výstavby a územného plánovania,
e) vyjadruje sa a predkladá obecnému zastupiteľstvu stanoviská k územno-plánovacej dokumentácii.
f) pripravuje podklady k projektom rozvoja obce na schvaľovanie obecnému zastupitelstvu.
Čl. 10
Postavenie a úlohy komisie kultúry, vzdelávania a športu
1) Kultúrno-športová komisia je stálym, poradným, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
2) Úlohy kultúrno-športovej komisie
a) na úseku kultúry
- podnetmi a návrhmi podporuje zachovanie ľudových tradícií v obci
- vytvára organizačné podmienky na zabezpečenie rozvoja osvetovej a knižničnej
činnosti,
- organizačne pripravuje významné kultúrne a spoločenské podujatia miestneho významu,
b) na úseku školstva
- vyjadruje sa k zriadeniu, spojeniu a zrušeniu materskej školy a školského zariadenia,
- predkladá návrhy pri zostavovaní plánu a rozpočtu školy a školského zariadenia,
- sleduje stav výkonu správy školy a školského zariadenia,
- sleduje stav výchovy a vzdelávania v materskej škole a školskom zariadení o čom
informuje obecné zastupiteľstvo,
c) na úseku telesnej kultúry
- podnetmi a návrhmi utvára podmienky na rozvoj telesnej kultúry v obci, najmä rozvoj športu pre všetkých a podporuje a organizuje telovýchovné, turistické a športové podujatia,
- kontroluje stav správy športových obecných zariadení,
- sleduje a vyhodnocuje výsledky a úroveň jednotlivých telovýchovných, turistických
a športových podujatí, o čom informuje obecné zastupiteľstvo.
Čl. 11
Postavenie a úlohy ekonomickém komisie
1) Komisia ekonomická je stálym, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
a) Spolupracuje pri tvorbe návrhu rozpočtu obce na príslušný rok a tento predkladá OZ obce.
b) V priebehu roka sleduje plnenie jednotlivých rozpočtových položiek a navrhuje riešenia úprav rozpočtu.
Čl. 12
Postavenie a úlohy Obecného hasičského zboru
1) Obec Vojkovce má zriadený Dobrovolný hasičský zbor.
2) DHZ plní úlohy hasičskej jednotky vyplývajúce zo zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi, vyhl. Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 121/2002 Z. z. o požiarnej prevencii, vyhl. Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 611/2006 Z. z. o hasičských jednotkách .
Tretia časť
Účasť občana na samospráve obce
Čl. 13
Práva a povinnosti obyvateľov obce
1) Obyvateľom obce je osoba, ktorá má na území obce trvalý pobyt.
2) Samosprávu obce vykonávajú obyvatelia obce
a) orgánmi obce,
b) miestnym referendom,
c) zhromaždením obyvateľov obce.
3) Obyvatelia obce majú právo na prístup k informáciám o výkone samosprávy, prenesenom výkone štátnej správy na obec a o zámeroch rozvoja obce. Orgány obce zabezpečujú informovanosť obyvateľov obce o ich činnosti a o rozvoji obce priamo na rokovaní obecného zastupiteľstva, na zhromaždení obyvateľov obce, na úradných tabuliach, miestnym rozhlasom a na webových stránkach obce.
4) Informácie, ktoré má k dispozícii obecný úrad sú prístupné pre všetkých obyvateľov obce.
5) Úradnou tabuľou obce je tabuľa pred budovou obecného úradu.
6) Práva a povinnosti obyvateľov obce sú upravené v ustanovení § 3 zákona o obecnom zriadení.
Štvrtá časť
Riadenie obecnej samosprávy
Čl. 14
Zásady riadenia
1) Obecné zastupiteľstvo a starosta obce má originálnu, zo zákona a tohto štatútu pochádzajúcu pôsobnosť. Každý z nich má zodpovednosť za jej výkon a následky voči voličom, štátnym orgánom, právnickým a fyzickým osobám v rozsahu, v ktorom je oprávnený konať.
2) Medzi obecným zastupiteľstvom a starostom nie je vzťah nadriadenosti a podriadenosti, ich vzájomné vzťahy vymedzuje zákon a tento štatút. Pred voličmi sú rovnocenní partneri, pretože obidva orgány obce sú volené priamo voličmi. V rámci rešpektovania kompetencií obidvoch orgánov obce a sľubu starostu a poslanca obecného zastupiteľstva je vzájomná spolupráca obidvoch orgánov obce v rámci dobrých mravov – vzájomné rešpektovanie, úcta a slušnosť.
3) Orgány zriadené obecným zastupiteľstvom v rozsahu svojej pôsobnosti majú zodpovednosť za jej výkon a následky voči obecnému zastupiteľstvu.
4) Zamestnanci obce (okrem hlavného kontrolóra obce) za svoju činnosť a plnenie úloh na obecnom úrade zodpovedajú starostovi. Pôsobnosť, organizáciu obecného úradu, počet zamestnancov a ich pracovné činnosti upravuje organizačný poriadok obecného úradu.
5) Kompetenčné konflikty medzi orgánmi zriadenými obecným zastupiteľstvom rieši obecné zastupiteľstvo.
6) Kompetenčné konflikty medzi zamestnancami obce a kompetenčné konflikty medzi obcou a orgánmi štátu rieši starosta.
7) Organizačné jednotky a zariadenia s právnou subjektivitou (MŠ) zriadené obecným zastupiteľstvom riadi menovaný riaditeľ/ka/. Čerpanie poskytnutých obecných prostriedkov predkládá ku kontrole obecnému zastupitelstvu.
Čl. 15
Systém, stupne riadenia a organizačná štruktúra
Systém riadenia obecnej samosprávy je vymedzený štruktúrou riadiacich stupňov a vzájomnými vzťahmi nadriadenosti a podriadenosti v schéme organizačnej struktury uvedenej v prílohe.
Piata časť
Vnútorné vzťahy orgánov a organizačných jednotiek a zariadení
Čl. 16
Vzťah starostu a obecného zastupiteľstva
1) Starosta je samostatným orgánom obce konštituovaný nezávisle od obecného zastupiteľstva, a preto v zásade od neho nezávislým. Obecné zastupiteľstvo ho nekonštituovalo, a teda ho nemôže ani odvolať z funkcie.
2) Starosta obce nie je poslancom obecného zastupiteľstva. Zvoláva ho, predsedá mu, podpisuje jeho uznesenia a všeobecne záväzné nariadenia obce, nemôže na jeho rokovaní hlasovať.
3) Zo vzájomných vzťahov starostu a obecného zastupiteľstva zákon ustanovuje, že starosta môže predkladať obecnému zastupiteľstvu vlastné návrhy a má právo veta voči jeho uzneseniam (okrem uznesení o voľbe a odvolaní hlavného kontrolóra a uznesenia o vyhlásení miestneho referenda o odvolaní starostu), o ktorých sa domnieva, že odporujú zákonu alebo sú pre obec zjavne nevýhodné.
4) Obecné zastupiteľstvo schvaľuje starostovi
a) plat a odmenu,
b) mzdové prostriedky pre zamestnancov obce v programovom rozpočte,
c) technické vybavenie obecného úradu a ustanovuje na jeho kontrolu hlavného kontrolóra
obce
d) vyhlasuje miestne referendum o odvolaní starostu.
Čl. 17
Vzťah starostu a jeho zástupcu
Okruh úkonov a činností, ktoré je zástupca starostu oprávnený vykonávať ustanoví starosta v poverení zastupovaním starostu.
Čl. 18
Vzťah starostu a hlavného kontrolóra
1) S právoplatne zvoleným hlavným kontrolórom starosta obce je povinný uzavrieť pracovnú zmluvu.
2) Starosta vytvára materiálne a technické podmienky na plnenie úloh hlavného kontrolóra.
3) Medzi starostom a hlavným kontrolórom nie je vzťah nadriadenosti a podriadenosti, ak zákon neustanovuje inak.
Čl. 19
Vzťah starostu a komisií
1) Prostredníctvom obecného úradu starosta zabezpečuje organizačné a administratívne veci komisiám obecného zastupiteľstva.
2) Medzi starostom a komisiami nie je vzťah nadriadenosti a podriadenosti.
Čl. 20
Vzťah starostu a organizačných jednotiek a zariadení
1) Medzi jednotlivými zasadnutiami obecného zastupiteľstva riadi činnosť vedúcich organizačných jednotiek a zariadení najmä na úseku
a) nakladania s verejnými finančnými prostriedkami,
b) dodržiavania zásad o hospodárení s majetkom obce,
c) plnenia ich hlavných úloh.
Pri zistení nedostatkov predkladá obecnému zastupiteľstvu návrh opatrení.
2) Vedúci organizačných jednotiek a zariadení sú povinní rešpektovať starostu obce ako predstaviteľa obce a najvyššieho výkonného orgánu obce pri jeho riadiacej činnosti voči nim.
Čl. 21
Vzťahy medzi komisiami a medzi organizačnými jednotkami a zariadeniami
1) Ukladať úlohy komisiám obecného zastupiteľstva môže len obecné zastupiteľstvo. Predsedovia a členovia komisií sú postavení na rovnakej úrovni. Nie je medzi nimi vzťah nadriadenosti a podriadenosti.
2) Jednotlivé komisie na základe poverenia obecného zastupiteľstva vykonávajú kontrolnú činnosť voči organizačným jednotkám a zariadeniam. Kontrolný orgán a kontrolovaný sa vzájomne rešpektujú a vytvárajú si podmienky pre vzájomnú činnosť.
Čl. 22
Vzťah hlavného kontrolóra a vedúcich organizačných jednotiek a zariadení
Vedúci organizačných jednotiek a zariadení sú povinní rešpektovať hlavného kontrolóra obce a pri jeho kontrolnej činnosti musia vytvárať podmienky na plnenie jeho úloh. Nie je medzi nimi vzťah nadriadenosti a podriadenosti.
Šiesta časť
Čestné občianstvo, ceny a odmeny
Čl. 23
Čestné občianstvo obce Vojkovce
1) Obecné zastupiteľstvo môže udeliť Čestné občianstvo obce Vojkovce osobám, ktoré sa obzvlášť významným spôsobom zaslúžili o rozvoj a zveľaďovanie obce, ochranu jej záujmov a šírenie jej dobrého mena vo svete, alebo ktorí obohatili ľudské poznanie vynikajúcimi tvorivými výkonmi.
3) O udelení čestného občianstva rozhoduje obecné zastupiteľstvo spravidla na návrh starostu 3/5 väčšinou všetkých poslancov.
4) O udelení čestného občianstva sa vydáva listina. ktorú podpisuje starosta. Listinu možno vyhotoviť aj dvojjazyčne takým spôsobom, že druhé vyhotovenie je v jazyku pocteného.
5) Slávnostné odovzdanie listiny poctenému sa vykoná spravidla na zasadnutí obecného zastupiteľstva. Poctený občan sa pri tejto príležitosti alebo pri svojej prvej návšteve obce zapisuje do Pamätnej knihy obce Vojkovce.
6) Podrobnosti pre udeľovanie čestného občianstva obce môže obecné zastupiteľstvo upraviť všeobecne záväzným nariadením.
Čl. 24
Cena obce Vojkovce
1) Cena obce Vojkovce sa udeľuje za :
- vynikajúce tvorivé výkony a významné výsledky vedeckej, technickej, umeleckej, publicistickej, športovej a verejno-prospešnej činnosti,
- osobitný prístup pri výchove a vzdelávaní mládeže,
- činnosť osôb, ktoré sa významným spôsobom pričinili o hospodársky a kultúrny rozvoj obce, jej propagáciu doma a v zahraničí,
- za významný prínos v oblasti životného prostredia,
- činnosť osôb pri záchrane ľudských životov a majetku obce a jej občanov,
- za zlatú Jánskeho plaketu za bezpríspevkové darcovstvo krvi.
2) Návrhy na udelenie ceny obce s náležitým odôvodnením môžu obecnému zastupiteľstvu predkladať poslanci, starosta, príp. obyvatelia obce.
3) Cenu obce schvaľuje obecné zastupiteľstvo.
4) Cenu obce tvorí pamätná plaketa a pamätný list.
5) Cenu obce slávnostne odovzdáva laureátom starosta obce.
6) Výnimočne sa môže cena obce udeliť jednotlivcovi i po jeho smrti – in memoriam.
V takomto prípade sa cena odovzdá rodinným príslušníkom pocteného.
7) Cenu obce je možné udeliť len raz za tú istú činnosť.
8) Evidencia sa vedie v Kronike obce Vojkovce, ktorá obsahuje mená ocenených, dátum udelenia ceny a stručné zdôvodnenie ocenenia.
Čl. 25
Cena starostu obce Vojkovce
1) Cenu starostu obce udeľuje starosta obce občanom za úspešnú a záslužnú činnosť v prospech obce.
2) Cenu starostu obce tvorí finančný alebo vecný dar.
3) Evidencia sa vedie v Kronike obce Vojkovce, ktorá má obsahovať mená ocenených, dátum udelenia ceny a stručné zdôvodnenie ocenenia.
Čl. 26
Záverečné ustanovenia
1) Zrušuje sa štatút obce Voskovce , schválený obecným zastupiteľstvom dňa ……………..
2) Tento Štatút obce Vojkovce schválilo obecné zastupiteľstvo na svojom zasadaní dňa ………….. uznesením č. 22/2011 a nadobúda účinnosť dňom schválenia.
3) Na zmenu a doplnenie tohto štatútu je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny prítomných poslancov obecného zastupiteľstva.
4) Výkon pôsobnosti orgánov obce a pôsobnosť nimi zriadených orgánov musí byť v súlade s týmto štatútom.
Vo Vojkovciach ……………………..
Rastislav Kolej
starosta obce
Dátum vyvesenia:…………………. Dátum zvesenia: ………………….
Príloha č. 1
SCHÉMA ORGANIZAČNEJ ŠTRUKTÚRY
obce VOJKOVCE.
OBECNÉ ZASTUPITEĽSTVO |
STAROSTA OBCE |
HLAVNÝ KONTROLÓR OBCE |
PRACOVNÍCI OBCE
DHZ obce
Krízový štáb obce
|
KOMISIE OBCE -ekonomická -verejného poriadku a životného prostredia -kultúrnošportová komisia obce -komisia rozvoja obce
|
ROZPOČTOVÉ A PRÍSPEVKOVÉ ORGANIZÁCIE OBCE
-MŠ a ZŠ Vojkovce 112 -Obecná knižnica -STK Vojkovce -KST Vojkovce
|
PROGRAM USKUTOČNEÝCH KULTÚRNO-SPOLOČENSKÝCH PODUJATÍ
V OBCI VOJKOVCE V ROKU 2013
1.január 2013 SILVESTER uvítanie nového roka 2013
STOLNOTENISOVÝ TURNAJ O PUTOVNÝ POHÁR OBCE VOJKOVCE
19.01.2013 /sobota/ Hokejový turnaj o pohár starostu obce Vojkovce
27.01.2013 /nedeľa/ Maškarný ples na ľade Vojkovce 2013
12.05.2013 /nedeľa/ DEŇ MATIEK
01.06.2013 /sobota/ MDD 2013 dopravné ihrisko so semafórmi,
PROGRAM USKUTOČNEÝCH KULTÚRNO-SPOLOČENSKÝCH PODUJATÍ
V OBCI VOJKOVCE V ROKU 2012
1.január 2012 SILVESTER uvítanie nového roka 2012
STOLNOTENISOVÝ TURNAJ O PUTOVNÝ POHÁR OBCE VOJKOVCE
27.01.2012 /nedeľa/ Maškarný ples na ľade Vojkovce 2012
stavanie mája 2012
12.05.2012 /nedeľa/ DEŇ MATIEK
01.06.2012 /sobota/ MDD 2012
19.10.2012 /piatok/ Program pre deti a mládež s diskotékou.
20.10.2013 /sobota/ oslava 730. výročia prvej písomnej správy o obci Vojkovce 1282-2012
21.10.2013 /nedeľa/ Poďakovanie občanom a organizáciam za rozvoj obce Vojkovce
Oslava jubilantov roku 2012
PROGRAM USKUTOČNEÝCH KULTÚRNO-SPOLOČENSKÝCH PODUJATÍ
V OBCI VOJKOVCE V ROKU 2011
1.január 2011 SILVESTER uvítanie nového roka 2011
5.január 2011 STOLNOTENISOVÝ TURNAJ O PUTOVNÝ POHÁR OBCE VOJKOVCE
30.január 2011 KARNEVAL NA ĽADE
5.marec 2011 KERSCINY program MŠ a ZŠ
15.máj 2011 ĎEŇ MATIEK
5.jún 2011 MDD a HASIČI DEŤOM
16. júl 2011 URBÁRSKY DEŇ
6. august 2011 FUTBALOVÝ TURNAJ
26.november 2011 OSLAVA JUBILANTOV